Armenia

http://peter-armenia.blogspot.com
Ahojte a vitajte na mojom blogu venovanom zážitkom z mojej stáže v Arménsku prostredníctvom študentskej organizácie AIESEC.

pondelok, februára 26, 2007

Tour de Yerevan 1/4

Uvedomil som si, ze o samotnom meste Jerevan som toho vela nenapisal, ani nepofotil. Najprv som sa v tomto meste nevyznal, a ked uz ano, tak mi neprialo pocasie. Skore stmievanie, zamracene, hmla, kosa, zladovatele cesty – tak by sa dalo definovat pocasie v Jerevane v zimnych mesiacoch. Doteraz som cakal, kym sa konecne pocasie umudri a bude vhodnejsie svetlo na fotenie, ale to pride az asi na jar, alebo v lete. Ja tolko casu nemam, kedze staz sa mi pomaly, ale isto staz blizi ku koncu, a tak som sa aj napriek tomu vybral do centra pofotit mesto. Pomohlo mi v tom aj najdenie styroch vyhliadkovych tras na Armeniapedia.org. Tieto styri trasy pokryvaju vsetko to zaujimave, co sa v centre nachadza.

A preto svoj prispevok „Tour de Yerevan“ prinesiem v 4 osobitnych prispevkoch a toto je prvy z nich – Trasa Abovian – Teryan. Odporucam otvorit si fotky v druhom okne, alebo v novom tabe.

1. Narodna galeria
2. Historicke budovy
3. Severna Avenue
4. Babajanyanova socha
5. Detska kniznica
6. Labutie jazierko
7. Kruhovy park
8. Hvezdaren
9. Abovianova socha
10. Lekarska Univerzita
11. Metro „Yeritasardakan“ – Mladost
12. Skryty kostolik
13. Namestie Aznavour
14. Trojuholnikove namestie


1. Narodna galeria
Svoju trasu zacinam na hlavnom namesti - Republic Square, ktory ma ovalny tvar. Uprostred je ovalny „kruhovy“ objazd a celemu namestiu dominuje Narodna galeria. Viac o tomto namesti som pisal v tomto prispevku a tu je aj viac fotiek. Na toto namestie usti najznamejsia ulica Abovian.

2. Historicke budovy
Z Abovian odbocujem dolava a prechadzam na paralelnu ulicu, ktora sa vola Teryan. V celom centre sa teraz stavaju nove – vyskove – budovy, ale na tomto mieste (zopar blokov) sa da este najst povodna architektura z cias ZSSR. Velka cast z nich uz bola davno zburana, miesta su vybagrovane a zacinaju stavat zaklady novych asi troch blokov a uplne novu ulicu, tzv. Severnu Avenue, ktora sa bude tahat takmer od Republic Square az ku Opere a nadviaze na Kaskade.

3. Severna Avenue
Tato nova ulica zacina na tejto mapke tam, kde je bod c. 14. Na fotkach vidno ako hned vedla seba stoja historicke budovy a este nedokoncene novostavby vyskovych budov. Vyzera to dost cudne. Vacsina domacich s tym nesuhlasi a nepaci sa im, ako buraju historicke budovy, ale co uz mozu robit. Mesto chce vybudovat moderne centrum a zaroven vytvorilo mnozstvo pracovnych prilezitosti pre robotnikov.

4. Babajanyanova socha
Moderna socha hudobneho skladatela je hned vedla jazierka. Znazornuje ho ako hra na klavir.
Fotka bude doplnena neskor.

5. Detska kniznica
Tak tu som vobec nenasiel.

6. Labutie jazierko
Neviem podla coho ma toto pomenovanie. Podla toho co ja viem, labute su chladnomilne vtaky, cize by sa tu mohli vyskytovat najma na jesen alebo v zime. Lenze v zime z jazierka urobili klzisko s moznostou korculovania. Mimochodom sa korculovanie tesi velkej oblube. Daju sa tu pozicat aj korcule za poplatok okolo 1000 az 2000 dram na hodinku. Ten kto si prinesie vlastne korcule, moze sa korculovat zadarmo. Ja som to sice videl iba pocas vikendov, ale vtedy to bolo plne ludi. Ale v lete toto miesto musi byt nadherne. Vedla opery je park s tymto jazierkom, plno kaviarniciek, ktore su otvorene dlho do noci. Fotky odtialto budu v dalsej casti, pretoze tieto miesta sa navzajom prekryvaju.

7. Kruhovy park
Nic moc, normalny park. Teraz v zime je to puste, ale ako som uz pisal, v lete maju v tychto parkoch kaviarnicky pootvarane letne terasy a su plne ludi.

8. Hvezdaren
Je to len uplne malicka hvezdaren a nechapem ako ju mohli umiestnit takmer do centra. Centrum Jerevanu sa totiz rozprestiera v doline a vsade naokolo su kopce. Cela ulica Abovian smerom od Republic square stupa do kopca, ale vrch Kaskade sa nachadza ovela vyssie nez toto miesto. Poloha je nevyhodna aj kvoli tomu, ze v meste je plno svetiel a tak sa nocna obloha neda pozorovat uplne cisto, lebo je osvetlena lampami z celeho mesta. Mohli ju dat niekam na okraj. A je uplne malicka. Myslim, ze este aj v Rimavskej Sobote mame vacsiu hvezdaren ako je tato:-).

9. Abovianova socha
Na opacnom konci Abovian sa nachadza socha slavneho armenskeho spisovatela Chatchatorian Abovian, ktora sa nachadza uprostred kruhoveho objazdu. Tu vlastne aj zacina jedna z hlavnych Jerevanskych ulic, ktora nesie jeho meno. Pokracujem dole po tejto ulici, naspat smerom ku Republic square.

10. Lekarska Univerzita
Tu studuje asi 1000 studentov, a nie len Armenci, ale aj Perzania, Indovia a ktovie ake este narody. Napr. aj nas kamarat Rajat z indie tu studuje medicinu. Kedze India uznava titul z tejto univerzity, a je fakt dobra, mieri tu kazdorocne kopa Indov.
Budova Univerzity sa nachadza na rohu krizovatky dost frekventovanych ulic, ktore su v jednom kuse plne aut, a tak sa tu da najlahsie prejst na druhu stranu podchodom. Pod celou touto krizovatkou sa nachadza nakupne stredisko – trhy, plne malych butikov s lacnym tovarom, obcerstvenim, DVD predajne a pozicovne a kvetinarstva. Je to pre nich celkom vyhodna poloha. V zime je tu teplejsie ako na povrchu a tak kvety nezmrznu a v lete zas na nich nepecie slnko. Vychody su na kazdom rohu krizovatky a tak sa lahko da dostat na ktoru kolvek stranu bez nutnosti prechadzat priamo cez cestu. Je to sice mozne, su tam semafory pre chodcov, ale kym nabehne zelena, tak to je vecnost, a nikto tak dlho necaka. A aj ked je zelena, neexistuje ziadna istota, ze sa tam nevyruti nejake auto. Podchod je bezpecny dokonca aj v noci.

11. Metro „Yeritasardakan“ – Mladost
Na mapke je to vyznacene zle, pretoze vchod do metra sa nachadza v parku na opacnej strane Abovian. Ta blizka krizovatka je tak isto frekventovana ako ta predchadzajuca a tak aj tu je pod celou krizovatkou podchod s roznymi butikmi. V okoli tychto dvoch blokov su rozne univerzity a je tu stale plno ludi, hlavne studentov, a tak toto mieto nazvali Yeritasardakan, cize mladost.

12. Skryty kostolik
Po celom Armensku su roztrusene kostoliky. Ako som uz spominal, za starsie sa povazuju tie, co maju viac nez 1000 rokov, vsetky ostatne su „nove“. A tento je najstarsi kostol v celom Jerevane, a zaroven aj najmensi. Stal tu davno pred prichodom „komunistov“. Po tom, co „cerveni“ zacali budovat mesto svojimi typickymi kockovitymi panelakmi, absolutne nebrali ohlad na to, ze tam stoji kostol a tak ho uplne obostavali panelakmi. Ten najblizsie sa nachadza asi meter od neho a tak sa tento kostolik nachadza na cinzakovom nadvori. Ani sa ho poriadne neda odfotit – bud sa neda poriadne vzdialit, aby sa dostal cely do zaberu, alebo v pozadi spati nejaky skaredy panelak.
A je uplne malicky. Ked som vosiel, bol tam priestor asi tak 4 x 2 metre, maly oltar a dve male drevene lavice na sedenie. Ale aj napriek tomu je hojne navstevovany. A preto teraz cez zimu pred jeho vchodom postavili velky stan, ze keby sa uz ludia dnu nezmestili, tak aby nemuseli mrznut uplne vonku. Kedze je taky malicky, ludia zapaluju sviecky pod pristreskom vedla kostolika, lebo dnu by sa uz potom ani pohnut nedalo. Ale aj ked je taky maly, stale ma typicke znaky armenskeho kostola.

13. Namestie Aznavour
Malicke namestie, uprostred ktoreho je fontana zdobena dvanastimi symbolmi horoskopu. Dominantna budova tu je budova kina v tvare stvrt obluka a na druhej strane Hotel Golden Tulip. Zatial co ulica Abovian vyssie od tohto miesta je dost siroka, na tomto mieste je to uz len jednoprudova jednosmerka, cize stale su tu zapchy, alebo auta postupuju naozaj velmi pomaly.

14. Trojuholnikove namestie
Volakedy tu asi bolo namestie. Teraz je cely ten blok pod cislom 14 rozrypany, je tam obrovska jama – Armenske „ground zero“ – a budu tam stavat nove budovy. Blok pod cislom 3 je uz rozostavany, vidno to na fotkach. Na jednej rohovej budove som videl nakres, ako by to malo vyzerat po dokonceni, no bude to pekne a moderne. Len neviem, ci sa to bude velmi hodit do klasicistickej koncepcie hlavneho namestia. Cele je to oplotene, chodit sa tam neda, ale plot je asi len pre Armencov a kedze ja som obycajne vyssi ako oni, viem nakuknut ponad plot.

Menovky: ,