Armenia

http://peter-armenia.blogspot.com
Ahojte a vitajte na mojom blogu venovanom zážitkom z mojej stáže v Arménsku prostredníctvom študentskej organizácie AIESEC.

štvrtok, decembra 14, 2006

O povoleni na pobyt

12. 12. 2006
Utorok

Co sa tyka cudzineckej policie, minule to skoncilo tak, ze odo mna vzali len potvrdenie o zaplateni za povolenie na pobyt a konecne sa rozhodli mi tu karticku do utorka urobit. Tak som tam zasiel s tym, ze sa nebudem velmi rozculovat, ked mi nahodou povedia, ze mam prist az na dalsi den. Naozaj som necakal, ze to bude hotove. Ale ja som dosiel a motyka vystrelila. Tentoraz som prisiel sam. Povedal som sivovlasemu panovi, ze som si prisiel po karticku. On zacal hladat v jednej kope fasciklov na jeho stole moju zlozku. Prezrel dve a ta tretia bola moja. Cize minimalne dalsi dvaja cudzinci mali hotovu svoju karticku. Este som podpisal prevzatie a mohol som ist. Konecne mam povolenie na pobyt a konecne som tu uplne legalne. Ale zato ta karticka je dost cudna, velkosti pasu, ten papier je aspon oficialny dokument so znakom Armenskej republiky, no nejake ochranne prvky nehrozia. Na predtlacene bodky su moje udaje vypisane len rucne obycajnym modrym gulickovym perom. A laminovanie, tak to tiez nehrozi. Ani neviem co s tym mam teraz robit. Ci to mam teraz stale nosit so sebou, alebo co...

O tradicnom armenskom jedle

Normalne som bol z toho tak rad, ze je to konecne za mnou, ze som zasiel do fast foodu na kebab. A zistil som, ze to co u nas nazyvame kebab, tak tu sa to nazyva shalma.
Cize shalma je placka – armensky chlieb a v nom kusky masa, ktore sa odrezu pred zakaznikom z velkeho kusa masa, ktore sa pomaly toci na razni a opeka sa. Okrem masa je v tej place este pravdaze neidentifikovatelna zelenina a dokopy to chuti vyborne. Klasicky kebab, az na to, ze tu sa to vola Shalma a kebab je tu nieco uplne ine. A toto som zapijal ich typickym mliekom Than, chutovo takmer ako nase acidofilne mlieko, ale nie tak huste. Bolo to vyborne, len malo to 1 chybu. Bolo toho malo, tak som si este objednal kebab.

Kebab sa tu pripravuje nasledovne. Takmer vo vsetkych fast foodoch vidno kovove razne a na nich masova zmes v hrubke asi ako parok a dlzka od 20 do 30 cm a tieto razne sa opekaju na zvislom grile tak ako shalma, len v jednotlivych porciach. Jeden razen na jeden kebab. Tento razen potom polozia na armensky chlieb (na placku) a sikovne razen vytiahnu a to maso ostane na tej placke. Este sa k tomu prida kecup a zelenina, konkretne cibula a dost velke kusky petrzlenovej vnate a potom sa to sikovne zroluje ako palacinka, pricom konce sa zahnu aby nevytekala stava z toho masa. Je to uplne ina chut, na ktoru my vobec nie sme zvyknuti a to hlavne kvoli tej nadielke petrzlenovej vnate. My ju pouzivame len naozaj v malom mnozstve – na okrasu alebo dochutenie, ale tu je to ako namiesto salatu. Ma to naozaj vyraznu chut. Ale v dobrom zmysle.

O banke

Ked som sa konecne vratil do firmy, vytazoslavne som im predlozil svoju karticku, odpisali si jej cislo a vsetko bolo vybavene. Konecne som sa mohol opytat na svoju vyplatu, ze ako ju vlastne dostanem. Lebo je uz takmer polka decembra, este som nedostal vyplatu za november a pomaly uz aj najom treba platit. A oni mi na to, ze ucet mi nevedeli zalozit, tak mi peniaze poslali do HSBC banky na moje meno, pricom vyzdvihnut si ich mozem po predlozeni svojho pasu a musim si potom vybrat celu sumu. Cize je to nieco ako sek, az na to, ze ho nedali mne ale len dali avizo banke. Netusil som, ze aj nieco take je mozne...

Zasiel som teda do banky. Teta za okienkom v pohode zase po anglicky, naratala mi 100 000 a mohol som ist. Ten ucet v banke mi asi nevedeli zalozit kvoli tomu, ze som este nemal povolenie na pobyt, lebo teraz sa hned opytali, ci si chcem zalozit ucet. Ale asi to ani nie je potrebne. Nie je to az taka ohromna suma, ze by som ju musel uchovavat v banke a kazdu chvilu si vyberal peniaze z bankomatu. Takto je to vlastne idealne, az na to, ze do banky sa musim dostavit dost skoro, kedze zatvara o 16.00.

Menovky: , ,