Armenia

http://peter-armenia.blogspot.com
Ahojte a vitajte na mojom blogu venovanom zážitkom z mojej stáže v Arménsku prostredníctvom študentskej organizácie AIESEC.

piatok, novembra 24, 2006

O doprave, 2. cast: O zapchach a chodcoch

24. 11. 2006

Co je na nejakej veci najzaujivejsie? Predsa ked ta vec nefunguje. A tak je to aj s dopravou v Jerevane. Najzaujimavejsia je vtedy ked nefunguje, cize ked vzniknu zapchy:-). Ale ked sa kedykolvek zastavim na krizovatke a pozorujem dopravu, tak stale je zaujimava a je na co pozerat...

Celkovo doprava, ako som uz pisal, je dost hlucna. A druhe „pravidlo“ napoveda preco. „Pretoze klakson nie je na ozdobu!“ Tu sa trubi vzdy, vsade a na vsetko. A to aj napriek tomu, ze tu funguju semafory. Dokonca na niektorych krizovatkach su semafory asi 2-krat tak velke ako tie nase. No a vodici ako keby si ich vobec nevsimali. Vlastne nikto si ich nevsima. Hned moj prvy den, ked sme sli prvy krat von a chceli sme prejst cez prvu cestu:-), tak bol vidiet ten rozdiel. Tak zarazajuci. Prechody na ceste v tejto dzungli nie su vyznacene nikde (nejake sa vsak najdu v centre). Pre chodcov bola vtedy cervena, tak som poslusne zastavil a chcel som cakat. Len AIESECari ma zacali tahat, ze ideme prejst aj napriek tomu, pricom doprava bola dost husta. Ukazujem im, ved je cervena, pockajme. A hned na to: „Nikdy nepozeraj na semafory. Vodici ich nerespektuju.“ Bola to pravda. Aj ked je pre chodcov zelena, auta stale idu. Tak je to jedno, kedy sa prechadza.

Preto moj prvy prechod cez cestu vyzeral asi tak, ze sme presli tesne pred nejakou Ladou, ktora nas trubiac minula tesne za nami. V tretine cesty sme stali, kym presli asi 3 auta, presli sme zase trosku, zase sme stali a auta nas minali 10 cm za nami a 20 cm pred nami. Takze takto sa tu prechadza cez cestu. Keby som cakal ako som zvyknuty na Slovensku, tak by som sa nedockal.

Vodici su sebecki a v prvom rade sa chcu dostat na miesto urcenia a tak idu bezhlavo do kazdej krizovatky, aj ked je cervena. A potom sa cuduju, ze uprostred krizovatky su auta krizom-krazom, pretoze jeden chcel ist rovno, ale tesne pred nim niekto odbocuje, ale musi zastavit, pretoze nejaky chytrak sa tam este vopchal a nemohol pockat 5 sekund kym ten pred nim prejde. A tak vsetci musia stat a na seba trubit. To vsetko vyriesi. A ked sa takto stoji, tak za pol minuty je na svete riadna kolona z kazde strany krizovatky, pricom vsetky auta v kolone trubia na to auto pred nimi, ako keby to na nieco bolo dobre. Velmi dobre vedia, ze je zapcha a trubenie tomu nepomoze, ale aj tak trubia. Mozno su cele tieto odstavce napisane dost chaosne, ale tu je ten chaos na dennom menu.

Vodici trubia ked niekto pred nimi zastavi, ked pred nim prejde cez cestu chodec, ked sa pred neho vopcha ine auto, alebo ked sa mu jednoducho zachce. Vzdy je prilezitost na trubenie.

Je to taky zacarovany kruh. Vodici nedbaju na cervenu na semafore a vojdu do krizovatky. Preto chodci, ked sa chcu dostat na druhu stranu cesty, tak musia ist pomedzi auta aj ked maju zelenu. A chodci su uz na to tak zvyknuti, ze chcu prejst cez cestu kedykolvek, aj ked maju cervenu, a vtedy zastavuju dopravu prave oni a tak sposobuju zbytocne trubenie.

A mala pikoska, trubia aj vtedy ked pri ceste vidia pekne dievca. Zatrubia na nu len, aby sa na nich pozrela, aby im venovala aspon jeden pohlad.

Ked som raz chcel prejst cez cestu, mal som dokonca zelenu a rovno predo mna sa vopchal nejaky cavo na bavoraku, dokonca aj telefonoval. Trosku pribrzdil, ja som sa zarazil a zastavil uprostred cesty. V takomto pripade by uz slovensky vodic pockal tie 3 sekundy, co prejdem a potom by pokracoval. Ale tu nie! Ked videl, ze stojim tak hned dupol na plyn a minul ma na 10 cm.

Vsetci chodci sa tu bezhlavo vrhaju do tej sialenej dopravy. Hlavne v odlahlejsich castiach Jerevanu to je dzungla. Este v centre semafory ako tak funguju. Auta na cervenu zastavia, niekedy uprostred prechodu a nie pred nim, ale predsa. A dokonca to vodici akceptuju tym, ze netrubia. Ale v tomto pripade to kazia chodci a to tym, ze sa vrhnu do premavky a chcu prejst cez cestu aj ked maju cervenu. A zase zacina trubenie...

Zazil som dokonca aj take, ze zapcha na krizovatke vobec nebola, ale vodic zacal trubit asi 15 metrov pred krizovatkou a prestal trubit az ked ju presiel. Tym asi chcel povedat „nech mi nikto nelezie do cesty!“.

Co sa mi vsak najviac paci, ked je zapcha a niekomu sa nechce stat, cakat a trubit, tak si to vezme skratkou vo volnom „pruhu“ po chodniku. Takze v vecer ked je tma a idem z prace, tak sa este musim obzerat ci za mnou nevyrazi nejake auto. Tie auta dokonca po tom chodniku aj zabacaju tak ako zabaca chodnik:-)

Trendy v doprave

Ked som raz siel so sefkou na obed, tak mi rozpravala, ze premavka v Jerevane je uz davno prehustena. A pritom kazdy rok, kazdy mesiac pribudaju nove a nove. Mesto to neriesi a ked to takto bude pokracovat, tak nastane kolaps celej dopravy. Zije tu vlastne tretina Armenov z celej krajiny a od domacich som sa dozvedel, ze ludia su tu „chvalenkari“, ze daju aj posledne naskrabane peniaze na auto, len aby ho mali. A ked na to maju, tak radsej hned na bavoraka, alebo mercedes, ako som uz pisal. Ale aj tak sa tu marshrutkam dost dari a je ich tu strasne vela.

Na vlastne oci som videl, ze doprava pred 9 rano je sa len rozbieha, ale za hodinku su uz zapchy, potom cely den to ide pomalicky a okolo 5 – 6 vecer su zase zapchy. Ani len cesty nie su natolko dobre. A stale sa tu stavia. Napr. jedna dost hlavna tepna je uprostred po celej dlzke rozkopana od leta. Predtym tam bola elektrickova trat, ale prave pod nou su nejake potrubia, ktore upravuju. Stale to vsak nevedia dokoncit.

Vodicak

Ked som sa pytal, ze z coho tu robia vodicak, lebo asi z dopravnych znaciek nie, kedze som tu ziadnu „normalnu“ nevidel. Tak odpoved bola: „Ale, stale sa ich da nejak podplatit.“ Tak super, vodicak sa tu dostava tak, ze sa podplati prislusna osoba na prislusnom organe policie. Velmi premyslene. Boli dost prekvapeni, ked som im povedal, ze u nas su tieto skusky myslene naozaj vazne, maju 4 casti (test, konstrukcia auta, kuzelky a jazda v meste) a dokonca je to zakotvene v zakone. U nas sa mladi bez rozdielu pohlavia, snazia urobit vodicak dokonca este pocas studia. A tu to dievcata vobec nelaka. Oni sa nechavaju asi vozit.

A co sa tych dopravnych znaciek tyka, tak som videl 2. Jedna bola „daj prednost v jazde“ ale bola natolko osuchana, ze z iduceho auta ju ani nerozoznat a po druhe bola na tak nefrekventovanom mieste, ze bola zbytocna. A ta druha bola „zakaz statia“ pri areali univerzity, kde je aj firma, v ktorej pracujem, ale auta tu aj tak stali a to na oboch stranach cesty na chodniku.

Taxiky

Taxi doprava tu je dost rozsirena. Videl som nejakych studentov dosjt do skoly aj taxikom. Aj pred nasim cinzakom je kedykolvek pristaveny taxik a caka. Mozno odvaza niekoho do prace... Taxiky su dost lacne v porovnani so Slovenskom, ked cez tretinu mesta som sa zviezol za 600 dram (asi 45 Sk).